Monday, December 13, 2010

Pertandingan Tarian Bahagian Miri 2010

Untuk menghadapi Pertandingan Tarian Bahagian Miri beberapa bulan yang lalu, kumpulan Kesenian Cahaya Lopeng telah bersedia beberapa bulan lebih awal. Tetapi terdapat banyak kekangan hingga menyebabkan ahli-ahli Kesenian Cahaya Lopeng kehilangan fokus buat sementara waktu. Kami bernasib baik kerana step-step telah siap dikoreograf oleh Mohd Zahir. KCL terpaksa bersedia untuk Konsert Amal PIBG yang diadakan sebelum Pertandingan Tarian Bahagian Miri berlangsung. Dalam masa yang sama, kebanyakan ahli KCL terlibat dengan pertandingan-pertandingan lain seperti Bola Baling, Drama Bahasa Inggeris dan sebagainya. Tidak dinafikan, memang sukar untuk mengumpul semua ahli KCL. Tetapi, para penari bijak membahagikan masa.

Koreografer KCL, Mohd Zahir telah menyiapkan kami dengan tarian Asli (Sayang Sarawak), Inang Pulau Kampai serta Joget. Begitu juga dengan tarian Menyak dari suku kaum Melanau.

Pada pagi Jumaat, 23 April 2010 sebelum berlangsungnya pertandingan sebenar, kami telah berangkat ke Subis, Niah. Kami telah menempah sebuah chalet yang agak besar dan cukup untuk memuatkan semua ahli KCL selama satu malam. Pagi tersebut kami berlatih beberapa kali di pentas yang digunakan untuk pertandingan

Aksi koreografer bersama penari-penari


Pada hari pertandingan sebenar, penari-penari perempuan mula bersiap seawal 3 pagi. Segala mekap dan perhiasan dipersiapkan dengan teliti bagi mengelakkan masalah daripada timbul di saat-saat akhir. Pada sebelah pagi, semua pasukan yang bertanding mempersembahkan tarian kategori rampaian tradisional dan diikuti tarian etnik pada sebelah petangnya.



Walaupun tidak mendapat apa-apa tempat, kami berasa amat puas hati kerana telah melakukan yang terbaik :). Keputusan Pertandingan Tarian Bahagian Miri tersebut adalah seperti berikut :

Johan : SMK Subis
Naib Johan : SMK Riam
Tempat Ketiga : SMK Suai


- Anugerah Tarian Rampaian Melayu Terbaik Keseluruhan : SMK Subis
- Anugerah Koreografi Tarian Rampaian Melayu Terbaik Keseluruhan : SMK Subis
- Anugerah Koreografi Ke 2 Tarian Rampaian Melayu Terbaik : SMK Dato Permaisuri
- Anugerah Tarian Etnik Terbaik Keseluruhan : SMK Subis
- Anugerah KoreografiTarian Etnik Terbaik Keseluruhan : SMK Subis
- Anugerah Koreografi Ke 2 Tarian Etnik Terbaik :SMK Riam
- Busana Terbaik Rampaian Melayu : SMK Merbau
- Busana Etnik Terbaik : SMK Riam
- Penari Lelaki Terbaik : SMK Subis
- Penari Perempuan Terbaik :SMK Dato Permaisuri


Tahniah kepada sekolah-sekolah yang memenangi pertandingan tersebut. Semoga kemenangan kalian akan menjadi inspirasi kepada kami, Kesenian Cahaya Lopeng