Saturday, December 11, 2010

Sejarah Penubuhan Kesenian Cahaya Lopeng

Kumpulan Kesenian Cahaya Lopeng telah diwujudkan pada tahun 2006. Pada asalnya, Kesenian Cahaya Lopeng telah dikenali sebagai kumpulan Seri Lopeng. Namun begitu, nama Seri Lopeng telah ditukar kepada Kesenian Cahaya Lopeng pada tahun 2009 untuk memberi semangat yang baru kepada penari-penari kumpulan ini.

Pada mulanya, kumpulan ini terdiri daripada 12 orang penari. Kumpulan tarian ini beraksi pada pentas pertandingan yang pertama pada tahun 2007 di SMK Suai, Miri. Namun begitu, pada masa tersebut kumpulan Seri Lopeng tidak memenangi apa-apa tempat. Namun begitu, atas semangat yang gigih, Seri Lopeng bangkit semula pada tahun 2008.

Pada mulanya, kumpulan ini dibimbing oleh Puan Solosa dan Cik Nur Azura. Namun begitu, pada tahun 2008, Puan Solosa berpindah ke Kuching.  Walaubagaimanapun, semangat juang para penari serta krew Seri Lopeng masih tinggi. Pada tahun 2009, Kesenian Cahaya Lopeng meneruskan perjuangan dalam pentas tari dan hasilnya agak memberansangkan.

Pada tahun 2010, Cik Nur Azura telah berpindah ke Perak atas sebab tertentu. Namun begitu, nantikan kemunculan Kesenian Cahaya Lopeng pada tahun 2011 dengan semangat yang baru. :)


                                                                       Tahun 2008

                                                                        Tahun 2009